- Katılım
- 29 Aralık 2018
- Mesajlar
- 30
- Tepkime puanı
- 73
- Yaş
- 27
- Şehir
- İstanbul
Espri zekice yapıldığında hem ortamdaki gerginliği alır hem de sosyal avantaj sağlar. Son yıllarda makak maymunları ile yapılan bir araştırma (makak maymunları yavrusuna ömür boyu bakan ve bu yüzden sosyal yaşantısı insana en çok benzeyen maymun türüdür) sürüdeki liderlik savaşını, grubun diğer üyelerine bedensel şakalar yapan ve komik sesler çıkaran üyenin kazanma şansının daha fazla olduğunu göstermiştir.
Espri varolan dramatik gerçeklik algısının kırılmaya uğratılarak,kişinin olaya yabancılaşıp yeni bağlantılar kurmasıyla gerçekleşir. Örneğin " Mustafa Kemal'in askerleriyiz " cümlesi son derece dramatik (dramatik : başı ve sonu olan doğrusal bir gerçeklik) bir cümle iken " Mustafa Keser'in askerleriyiz " cümlesi bu dramatik gerçeklik algısını kırmış ve mizahı yaratmıştır.
Bu dramatik akışın kırılma biçimi mizahın türünü yaratır. Üstteki örnek dilsel temelde analitik bir şakadır. Ancak Gupse Özay'ın canlandırdığı Deliha karakteri,mevcut dramatik kadın algısını karakter bazında kırarak karakter komedisini oluşturmuştur.
Henri Bergson'un belirttiği gibi bir şeyin komik olması için onun kendimiz dışında olması gerekir. Bir ara sarıklı cübbeli bir adamın motosiklet üstündeki görüntüsü dolaşıyordu. Altına da "Hızlı ve İmanlı" tarzında şeyler yazılıyordu. Şimdi babası imam olan biri bu şakaya gülebilir mi?
Şakanın bir diğer önemli unsuru da alışılmamış bağlantılar kurmaktır. Bu unsur şakanın bir zeka ve yaratıcılık ürünü olduğunun en büyük göstergesi olur. Örneğin " Dali'nin bıyıkları aksa yukarı aksa " Aslında burada komik bir şakanın teoride bütün öğeleri mevcut. Kültürel bir öğeye (türküye) ve bana göre tarihin en büyük ressamına bir gönderme var.
İşin pratiğine gelecek olursak kendinize mizah duygusu kazandırmak için olayların arasındaki alışılmadık, farklı bağlantıları bulun. Kişisel değerlere saldıran şakalardan kaçının. Entelektüel gelişiminize durmadan devam edin. Nejat Uygur, Ferhat Şensoy tiyatrolarını izleyin. Yabancı stand-up'cıları izleyin. Komik olmakla şaklaban olmanın ayırdına varın. Nerede ne zaman nasıl şakalar yapılır bunu da zamanla öğreneceksiniz...
Espri varolan dramatik gerçeklik algısının kırılmaya uğratılarak,kişinin olaya yabancılaşıp yeni bağlantılar kurmasıyla gerçekleşir. Örneğin " Mustafa Kemal'in askerleriyiz " cümlesi son derece dramatik (dramatik : başı ve sonu olan doğrusal bir gerçeklik) bir cümle iken " Mustafa Keser'in askerleriyiz " cümlesi bu dramatik gerçeklik algısını kırmış ve mizahı yaratmıştır.
Bu dramatik akışın kırılma biçimi mizahın türünü yaratır. Üstteki örnek dilsel temelde analitik bir şakadır. Ancak Gupse Özay'ın canlandırdığı Deliha karakteri,mevcut dramatik kadın algısını karakter bazında kırarak karakter komedisini oluşturmuştur.
Henri Bergson'un belirttiği gibi bir şeyin komik olması için onun kendimiz dışında olması gerekir. Bir ara sarıklı cübbeli bir adamın motosiklet üstündeki görüntüsü dolaşıyordu. Altına da "Hızlı ve İmanlı" tarzında şeyler yazılıyordu. Şimdi babası imam olan biri bu şakaya gülebilir mi?
Şakanın bir diğer önemli unsuru da alışılmamış bağlantılar kurmaktır. Bu unsur şakanın bir zeka ve yaratıcılık ürünü olduğunun en büyük göstergesi olur. Örneğin " Dali'nin bıyıkları aksa yukarı aksa " Aslında burada komik bir şakanın teoride bütün öğeleri mevcut. Kültürel bir öğeye (türküye) ve bana göre tarihin en büyük ressamına bir gönderme var.
İşin pratiğine gelecek olursak kendinize mizah duygusu kazandırmak için olayların arasındaki alışılmadık, farklı bağlantıları bulun. Kişisel değerlere saldıran şakalardan kaçının. Entelektüel gelişiminize durmadan devam edin. Nejat Uygur, Ferhat Şensoy tiyatrolarını izleyin. Yabancı stand-up'cıları izleyin. Komik olmakla şaklaban olmanın ayırdına varın. Nerede ne zaman nasıl şakalar yapılır bunu da zamanla öğreneceksiniz...